Jak to tenkrát bylo...
Vlastním jménem Manuel Orff, se narodil v roce 1981 v německém městě Mainz, kousek od Frankfurtu. K elektronické hudbě se dostal ve 14ti letech, když jeho bratr poslouchal Hardcore, který byl v té době velmi oblíbený. Rok na to začal produkovat své vlastní tracky, v té době pod DOSovským programem Fastracker II. Putoval od melodického trancu přes progressive trance až k hardtrance.
V 17ti letech začal navštěvovat známý německý techno klub U60311, kde často hrávali Sven Vath a Chris Liebing. V tu dobu ho uchvátilo techno, a proto začal zkoušet kombinovat prvky hardtrance a hardcoru. Pár měsíců na to viděl hrát na živo DJe Rushe a od té doby je věrným hardtechnařem.
Díky rozvoji internetu se jeho tracky dostaly k mnoha světovým DJům, což mu přineslo popularitu a nabídky hraní, a proto se v 18ti letech rozhodl, že nechce být jen producentem, ale i DJem, který bude trávit víkendové večery na cestách a v klubech.
Rovnou si pořídil gramofony značky Technics a začal pilně trénovat – svůj styl od začátku definuje jako „hard, toolish, stomping techno“.
Rok 2006 je pro Manuela zásadní – s deskami přes rameno procestuje více jak 20 různých zemí a jeho jméno začíná být čím dál tím známější. To podtrhují i nabídky na vydání desek od labelů jako jsou Kne Deep, Definition of Mayhem, Crowbar, Carnage, Killaz, Beast a Cannibal Society.
Tento výčet však Viperovi nestačil, a proto rozjel vlastní značky Animasola a Around the World. Zanedlouho na to rozjíždí s DJem Amokem známý booking s názvem Artillery Bookings, na kterém hrdě reprezentují svůj slogan „Tvrdý ale spravedlivý“.
Každému srdcovému hardtechnaři se však po vyslovení jména Viper XXL vybaví především nezapomenutelné tracky jako jsou:
Hardtechno Anthem - odkaz je
ZDEDoing Drugs – Selling Drugs - odkaz je
ZDE Brotherhood - odkaz je
ZDEHardtechno zběhlíci...Viper XXL je jeden z mála producentů a DJů, kteřý se téměř od začátku drží svého hudebního přesvědčení a vypadá to, že jej ani nikdy neopustí. Německých hardtechno DJů bylo v minulosti jako hub po dešti, ale postupem času jejich řady řídnou...
Někteří přesedlávají na „pomalejší techno“ kvůli touze po změně, někteří vydávají pomalejší odnože pod všemožnými pseudonymi (např. O.B.I.) a poslední skupinou jsou DJové, kteří prostě chtějí být za každou cenu IN – nejzářivějším příkladem budiž kontroverzní postava Felixe Krochera, kterému mnoho bývalých hardtechno kolegů nemůže přijít ani na jméno...
Sám Viper o celé záležitosti mluví takto:„Pokud člověka baví hrát techno, které je v této době aktuální a jde jim to, tak proč ne. Ale celá ta minimalová vlna není můj šálek čaje – občas se vyskytne nějaký zajímavý track, který se mi zalíbí, ale celkově nejsem fanoušek tohoto stylu.
Co mě ale opravdu dostává do kolen je, když slyším starý hardtechno producenty mluvit o tom, jak je hardtechno o ničem a předstírají, jak kdyby s ním nikdy neměli nic společného. Kolikrát jsem takový lidi slyšel prohlašovat, že hardtechno je monotónní a přitom si třeba ujíždí na 10 minutové smyčce, která nijak negraduje a nikam se nevyvíjí... to je prostě demence.“
Mnohem expresivněji se pak k tomuto tématu vyjádřil další německý DJ, který už řadu let vyznává zběsilé hardtechno – Jason Little:„Pokud se hardtechno DJové začnou ubírat k minimalu, tak je to pro hardtechno scénu jedině dobře, protože se všechny tyhle sračky ("DJové") spláchnou a scéna se pročistí. Tihle "umělci" hráli hardtechno jen pro prachy a nikdy je pořádně nemilovali. Když začalo být hardtechno IN, trh se najednou naplnil lacinými bootlegy a neschopnými producenty, kteří chtěli akorát rychle vydělat, to hardtechno scéně hodně uškodilo. Tihle parazité, kteří se nyní přesouvají do vod minimalu, jsou ti stejní, kteří v první řadě zničili hardtechno! Opravdoví fanoušci brzo poznali, kdo to nedělá z přesvědčení a rychle přestali kupovat jejich desky.
No a teď se tihle umělci snaží dělat techno? Takže cesta od průměrného hardtechna k mizernému technu? To je mi teda pokrok :-). Slyšel jsem pár jejich nových tracků, jsou to v podstatě pořád ty stejný smyčky, akorát se zataženou ruční brzdou. Nemá to nic společného s opravdovým technem, které umí např. JEFF MILLS, Speedy J, Ben Sims a další. Myslím, že buďto totálně pohoří nebo se do dvou let opět vrátí k hardtechnu.“
Svět se mění, doba se mění, hudba se mění ...to věděli už v kultovním filmu Trainspotting a taky s tím nic nezmohli, proto ani nám nezbývá nic jiného než symbolicky zatlačit slzu a vzpomínat v dobrém na hardtechno producenty, kteří pro tento styl opravdu něco udělali.
Zároveň ale není nad čím zoufat, stačí se jen kouknout kolem sebe a zjistíme, že nová generace hardtechno producentů má co nabídnout. Koho přímo by doporučil samotný Viper XXL?
„Je mnoho talentů, které stojí za zmínku. Waldhaus je podle mě jeden z nejkreativnějších producentů – jeho styl je unikátní, originální a opravdu kvalitní. Za zmínku také stojí Lenny Dee, Ivee, Tymon, Sepromatiq, Svetec. Věřím, že všichni budou v budoucnu úspěšní, protože už teď dělají tracky na pořádné úrovni!“
Od sbíječek ke klikačkámNa hudbu si musí každý udělat názor sám, proto přikládáme pár odkazů na aktuální tvorbu bývalých hardtechno maniaků. Nutno podotknout, že mnoho kritiků jí hodnotí velmi kladně, protože v ní cítí velmi silný náboj, který má nejspíš kořeny právě v nadupané hardtechno minulosti těchto interpretů. Ostatně posuďte sami...
Sven Wittekind: odkaz je
ZDE
Arkus P.: odkaz je ZDE
Arcane.: odkaz je ZDE
videa VIPER XXL: odkaz je ZDE