Kulturní informační server moonprojects.cz

ROZHOVORY

Máte-li zájem o zveřejnění článků a rozhovorů na těchto stránkách napište nám na: info@moonprojects.cz

SELECTONE vs MOON

Ve svém hudebním objevování jsem prolézal různá zákoutí hudebního světa. Některá jsou jako dlážděné cesty, dálnice, jindy tmavé tunely, podivné zóny, neprostupné džungle, labyrinty a pasti. Více v rozhovoru, který připravil moon...

1 - AHOJ DAVIDE, JAK SE MÁŠ A CO DĚLÁŠ?

Ahoj, díky za optání, není to nejhorší. Obvykle se snažím nedělat nic, ne vždy se to daří:) Nedávno jsem se vrátil z cest (Rusko, Pobaltí), což většinou naladí člověka zdravě pozitivně a přehodí nějaké ty zrezlé výhybky v mozku.

2 – MŮŽEŠ NÁM PROZRADIT NĚCO O SOBĚ?

O hudbu jsem se začal zajímat zhruba v roce 1993. Zvláštní na tom bylo, že jsem začal nejdřív tvořit své vlastní tracky, a až později jsem vůbec začal elektronickou hudbu poslouchat. Takže moje prvotiny byly zcela nedotčeny jakýmkoliv hudebním vlivem. O něco později se i přese mne převalila výživná vlna devadesátých let – techno, house, drum’n’bass, triphop atd. – a zase se odvalila, víme všichni kam...  ale spuštěné tvůrčí mechanismy zůstaly v chodu. Postupně se přidal zájem o jazz, vážnou hudbu, ambient... Název Selectone používám od roku 2004.

3 – NEDÁVNO JSI ZALOŽIL NOVÝ HUDEBNÍ LABEL, ZAMĚŘENÝ NA AMBIENT A EXPERIMENTÁLNÍ ELEKTRONICKOU HUDBU RESSONUS RECORDS, JAKÉ JSOU OHLASY? PŘIŠLY NABÍDKY NA SPOLUPRÁCI?

Nemůžu si stěžovat, ohlasy jsou pozitivní, plánů do budoucna spousta. Řekl bych to asi tak: vlajka je vztyčena, plachty napnuty, svěží vítr fouká. Nezbývá než udržet kormidlo a neztratit směr.

4 – PŘI TÉ PŘÍLEŽITOSTI JSI VYDAL SVÉ PRVNÍ ALBUM SELECTONE – UNEARTHED POD ZNAČKOU RESSONUS RECORDS, I ZDE SE ZEPTÁM JAKÉ JSOU OHLASY?

Až překvapivě příznivé. Nečekal jsem tak vřelé přijetí kritiků.

5 – VLASTNÍ PRODUKCI SE VĚNUJEŠ UŽ POMĚRNĚ DLOUHO, ČÍM TĚ OSLOVIL AMBIENT A EXPERIMENTÁLNÍ HUDBA?

Ve svém hudebním objevování jsem prolézal různá zákoutí hudebního světa. Některá jsou jako dlážděné cesty, dálnice, jindy tmavé tunely, podivné zóny, neprostupné džungle, labyrinty a pasti. Vše je v neustálém pohybu, změna a cykly. Život se rodí a zaniká, rodí a zaniká... Tam se zastavíš, jinde jen projdeš (třeba i skrz zdí), některým místům se obloukem vyhneš... na jiná se vracíš. Ambient je jako krajina, ve které se můžeš volně pohybovat, všemi směry. Být všude a nikde. Vně i uvnitř. Je to rozhraní pro lidi s otevřenýma ušima. Může (nebo nemusí) dávat tušit nekonečnost horizontů za bariérami drátů v našich hlavách, sdílené společenské reality. Může mít mnoho podob, záleží na vnitřním naladění subjektu. Cit je tvůj kompas, vlákna kosmických energií jsou laserovými paprsky. Experimentální hudbu chápu jako klíč k uchopení neuchopitelného. Experiment jako hybatel, nekonečný generátor nových konstelací. Ideál je nedostižný, můžeme (musíme?) se však snažit o přiblížení se něčemu, o hledání cesty slabě osvícené matným světlem majáků a občasnými záblesky z nebe. A tohle není cesta po které jezdí zlaté kočáry. Hudba je jako živý organismus, dávat jí jména je jako snažit se ji rozsekat, naporcovat a opatřit nálepkou. Označení „experimentální“ chápu ne jako nálepku, ale jako ne-nálepku.



6 – K VLASTNÍ PRODUKCI, VYUŽÍVÁŠ POMĚRNĚ ZAJÍMAVÉ „VĚCIČKY“ PROZRADÍŠ NÁM NA ČEM TVOŘÍŠ?

Kromě počítače, syntezátorů a dalších typických věcí, neodmyslitelných při produkci elektronické hudby, si rád hraju s různými nalezenými předměty a přístroji (např. preparované magnetofony, gramofony, radia, zbytky hudebních nástrojů) různého stáří a stupně poškození. Nechávám je promlouvat jejich vlastním hlasem, který se formuje souběžně s odumíráním funkcí determinovaných jejich konstruktéry. Dřív jsem tyto pomůcky vyhledával, později začaly vyhledávat ony mne.

7 – AMBIENT A EXPERIMENTÁLNÍ HUDBA JE POMĚRNĚ DOST NÁROČNÁ NA POSLECH I POCHOPENÍ, JAK TY OSOBNĚ VIDÍŠ ČESKOU HUDEBNÍ SCÉNU VERSUS AMBIENT A EXPERIMENTÁLNÍ HUDBA? BEROU LIDI TUTO HUDBU, ZAJÍMAJÍ SE O NI A JE ZDE VŮBEC PROSTOR NA ČESKÉ SCÉNĚ?

Prostor tu určitě je, ten je limitován pouze omezeností posluchačů a tvůrců. Hudba, o které se bavíme, ještě nezapustila v Čechách své pevné kořeny. Zatím jsou to spíš mladé výhonky. Myslím, že lidé se zajímají, jen takových není mnoho. Nejhlubší zájem odhaduji mezi samotnými hudebníky.

8 – KDYŽ JSEM U TÉ TVORBY, BEREŠ NĚKDE INSPIRACI? MÁŠ OBLÍBENÉHO PRODUCENTA?

Těch oblíbených je mnoho, ale pro vlastní tvorbu se snažím nacházet inspiraci spíš mimo oblast hudby, v jiných sférách lidského bytí, v přírodě, na cestách, ve všem co utváří život.
 
9 – JE V OBLASTI EXPERIMENTU ČI AMBIENTU NĚKDO S KÝM BY JSI CHTĚL SPOLUPRACOVAT?

Takových lidí by se našla celá řada, ale nechávám to krystalizovat pozvolna - co přijde to přijde. Rád bych do své hudby více zapojil vokální a akustickou složku, poezii.

10 – ZALOŽIT LABEL, JAKÝ JSOU DNES VŮBEC NA TO PODMÍNKY? CO VŠECHNO TO OBNÁŠÍ?

Především oddanost věci, víru a odhodlanost jít uvnitř svou cestou zcela mimo proud kolektivního myšlenkového prizmatu naší doby, který nás nutí vědomě či nevědomě konat podřízeně osobnímu prospěchu a materiálnímu zisku. Protože spíš vymlátíš z jalový krávy tele, než prachy z indie labelu. Zároveň navenek uhrát všechny ty role ve hře systému, kterého jsme součástí všichni, ať se nám to líbí nebo ne (a neuděláš s tím nic, z potravního řetězce není úniku) – to vyžaduje také určitou zdravou míru schizofrenie:)

11 – V DNEŠNÍM ( MOMENTÁLNÍM ) SVĚTE JE DOST MÓDOU MPTROJKY, NENÍ VYDÁVÁNÍ CD, TAK TROCHU KROK ZPĚT?

Nic proti mp3 – chytrý vynález. Ale v mnohém lze chápat právě fenomén mp3 jako krok zpět. A to nejen z hlediska degradace kvality zvuku, ale co je závažnější – psychologické změny ve vztahu lidí k hudbě obecně, kdy v důsledku snadnosti nasycení hladu po hudbě dochází v preferencích posluchačů často k záměně kvality za kvantitu. Mp3 může na netu publikovat každý neumětel a nevyžaduje to téměř žádnou oběť. Dochází k zahlcení a vyřazení mechanismů kvalitativní filtrace. Cesta ke kvalitě vyžaduje aktivnější a vytrvalejší přístup jak ze strany konzumenta, tak i hudebníka. Hudební label by měl být určitou zárukou kvality, v tom vidím jeho hlavní funkci a poslání. Proto zůstávám u CD. Navíc mám rád i výtvarnou stránku hudebního díla a chci nabídnout prvotřídní hudbu v exkluzívním balení limitovaných sérií, pastvu nejen pro uši, ale i pro oči.

12 – JAKÝ BUDE DALŠÍ BUDOUCNOST RESSONUS RECORDS? POKUD MŮŽEŠ PROZRADIT… NA CO SE MOHOU FANDOVÉ TĚŠIT?

Připravujeme album jednoho velmi zajímavého českého projektu a také kompilaci převážně českého ambientu s přispěním zahraničních hostů. To je blízká budoucnost. Tu vzdálenější si netroufám odhadovat. Sledujte www.ressonus.net.

13 – TEĎ TROCHU Z JINÉHO SOUDKU, MÁME LÉTO, TAKŽE OTÁZKA CO TY A LÉTO?

Vzhledem k tomu, že jsem letos strávil víc času cestováním než doma, se docela těším na klidné léto v Čechách. Lesy, hory, kolo, pivo...

14 – NAVŠTÍVÍŠ NĚJAKÝ LETNÍ OPEN AIR? JAKÝ MÁŠ VZTAH K JINÝM DRUHŮM HUDBY?

Dopředu to nikdy neplánuju. Festivaly už nenavštěvuju v takové míře jako dřív, ale je možné, že se na některých objevím. Můj vztah k jiným druhům hudby? Použiju otřepanou (ale pravdivou) frázi: pro mě existují jen dva druhy hudby – dobrá a špatná!

15 – TVŮJ CELKOVÝ POHLED NA ČESKOU HUDEBNÍ SCÉNU?

Máme tu spoustu skvělých hudebníků, přesto nemám pocit že by tu nějaká scéna fungovala.

16 – VZKAZ ČTENÁŘŮM MOONPROJECTS.CZ?

START YOUR OWN RELIGION!!!


 

Tímto bych rád Davidovi poděkoval za poskytnutý rozhovor! Moon

moonprojects.cz | © 2007 rpdesign.cz