Máte-li zájem o zveřejnění článků a rozhovorů na těchto stránkách napište nám na: info@moonprojects.cz
AHOJ KLUCI, MOHLI BYSTE NÁM NA ÚVOD TROCHU PŘIBLÍŽIT VAŠE VYSTOUPENÍ? VĚTŠINĚ PARTY PEOPLE JSTE JIŽ DOCELA ZNÁMÍ, SPÍŠ BY NÁS ZAJÍMALO JAKOU TECHNIKU SI SOUTHEAST VOZÍ NA LIVE-KA?
Ahoj, tak srdcem našeho equipmentu jsou notebooky, na kterých běží software Ableton Live. Skvělou vlastností tohoto programu je, ze jej můžeš využít jednak ve studiu na tvorbu vlastní produkce a zároveň taky pro živé hraní, na které je přímo stvořený. V Abletonech máme uloženou část naší hudební produkce v podobě hotových tracků, loopu, částí tracků a v podstatě množství různých hudebních fragmentů. No a díky kontrolerům a klávesám můžeš se vším tímto hudebním materiálem prakticky neomezeně pracovat ! A to je zásadní rozdíl proti pouštění tracků v Traktoru a různých „virtual djs“ udělátkách. Možná by se někomu mohl zdát tento popis moc technický, takže malá rada – zajímejte se o to co posloucháte ;)
VAŠE TECHNIKA A POSTUPY SKLÁDÁNÍ SE ČASEM VYVÍJÍ, CO VŠECHNO JSTE JIŽ POUŽÍVALI (HARDWARE/SOFTWARE), JE TOHO ASI HODNĚ, ŽE?
Tak teď budeme muset trošku zavzpomínat, protože té techniky a software bylo opravdu hodně. Ze začátku to byl vlastně jenom software, který byl zhruba před 10ti lety k mání a který se dal hlavně na našich strojích spustit. Jmenovitě asi nejvíc Rebirth, Fruity Loops, Acid a později Reason. Jinak řečeno všechno na čem se dal vyloudit alespoň nějaký zvuk a ten následně zaznamenat. Tohle všechno pak nahradil Cubase a jedna z prvních verzí Abletonu + VST instrumenty.
Co se týče hardware, tak s tím to bylo podobně – zkoušeli jsme různé. Některé mašinky se u nás ohřály déle a některé byly brzy nahrazeny novými. Chronologicky seřazeno se jednalo o tyhle kousky – Yamaha RM1x a CS1x, Roland MC-505 a MC-909, M-Audio / Evolution UC-33 a MK449C. Chvilku taky Korg MS-10 a nedávno MicroKorg, který nahradil SH-201ka Roland. Naším současným inventářem jsou Behringer kontrolery BCF2000 a BCR2000, synth Roland SH-201, FireWire zvukové karty a starý dobrý Cubase a Ableton.
MNOZÍ Z NÁS JEŠTĚ PAMATUJÍ DOBY, KDY JSTE VYSTUPOVALI JAKO JERGEN & HUBISS, JAK A KDY PŘIBLIŽNĚ JSTE ZAČALI VYSTUPOVAT JAKO SOUTHEAST? K TOMU NÁZVU SE NÁM NABÍZÍ MÍSTO VAŠEHO PŮVODU, JE TO TAK?
Ano, ano to máš pravdu. Pod hlavičkou Southeast jsme začali vystupovat asi někdy kolem roku 2003. Do té doby, co se týče naší spolupráce, jsme vystupovali jako „Jergen & Hubiss“ – tedy víceméně pod našimi djskými jmény. Bylo to tak proto, že jsme do té doby hrávali pouze z desek a občas naše vystoupení okořenili nějakou mašinkou ( viz předchozí odpověď ). Jak se ale náš hudební rozhled časem rozšiřoval a desky nahrazovala vlastní tvorba, bylo potřeba tyhle dva směry oddělit. Z toho důvodu vznikl projekt Southeast, ve kterém jsme se zaměřili výhradně na vlastní produkci. A název, jak jsi sám řekl, je tak nějak místo našeho původu a života...:)
NĚJAKOU DOBU VÁS NEBYLO NIKDE SLYŠET, BYLO TO ZPŮSOBENO ZŘEJMĚ PAVLOVOU CESTOU DO ZAHRANIČÍ, NEBO SE MÝLÍME?
Stejně jako se rozšiřoval a vyvíjel náš hudební rozhled, styl, způsob tvorby a postupy, plynul i náš osobní život různými směry. Člověk se hodně často dostane na křižovatku, kde se musí rozhodnou, kterým směrem se vydá, bez možnosti návratu zpět. A v případě více osob zainteresovaných v daném problému, bývá rozhodování o to složitější.
Proto ti nedokážeme úplně přesně odpovědět na tuhle otázku. Pavlova cesta do UK na tom má určitě svůj podíl, ale jak bylo řečeno, neustále se vyvíjíme = stárneme. Svůj podíl na tom měly tedy i osobní záležitosti. Důležitější je, že projekt Southeast stále funguje, i když to vypadalo že poslední rok byl na dovolené :) Do budoucna se Southeast dočká několika změn, ale o tom až jindy...
K TOMU SE VÁŽE OTÁZEČKA NA PAVLA: NAVŠTÍVIL JSI V UK NĚJAKÝ KLUB ČI HUDEBNÍ AKCI? POKUD ANO, JAKÉ JE TVÉ SROVNÁNÍ S AKCEMI U NÁS?
Akci jsem bohužel díky pracovnímu vytížení žádnou nenavštívil, kromě několika pochybných „diskotaček“, které nestojí za řeč. Docela mě to mrzí, ale na druhou stranu jsem měl alespoň možnost studovat angličany z jiného aspektu – a to z reálného pracovního života.
V ROCE 2005 VÁM VYŠEL TRACK NA VELMI PRESTIŽNÍM NĚMECKÉM LABELU FRISBEE, JAKÉ MÁTE PLÁNY DO BUDOUCNA? PRODUKCE PŘECE JEN VYŽADUJE HODNĚ ČASU A SKLOUBIT ČAS OBOU DVOU NEMUSÍ BÝT ASI ÚPLNĚ JEDNODUCHÉ, ŽE? JAK A KDE PROBÍHÁ VAŠE PRODUKCE?
Ano, s tím časem je to asi největší problém. Část odpovědi už byla řečena dříve. Do Pavlova odjezdu do UK jsme pracovali převážně společně ve studiu v Brně. Po roční absenci se Pavel vrátil zpět do Hodonína a Jergen zůstal v Brně. Díky tomu, a díky Jergenovu pracovnímu vytížení nebude momentálně naše společná spolupráce tak častá jako dřív. Proto, jak bylo řečeno, náš projekt projde brzy několika organizačními změnami...
V DNEŠNÍ DOBĚ NENÍ JEDNODUCHÉ PRO NOVÉ TALENTY VYDAT TRACK NA VYNILU. NĚKTERÉ LABELY JIŽ ZAČÍNAJÍ VYCHÁZET POUZE V DIGITÁLNÍ PODOBĚ. VYUŽÍVÁTE TÉTO SOUČASNÉ INTERNETOVÉ „BEATPORT BOOM“ ?
Zatím ani moc ne, nicméně připravujeme pomalu malý boom v této oblasti. V dnešní době je to asi jediná možnost, jak prezentovat svou tvorbu s minimem prostředků a v záplavě všemožných shit tracků. Vydat vinyl je docela finančně náročné a nemáte zaručeno, že to bude mít náležitý efekt. To nemluvě o distribuci – mít doma několik stovek desek nevyužitých, je docela škoda. Internetové labely a vůbec internetové technologie mají velký potenciál a jen blázen by to odsuzoval. U nás, jako vždy, si ale budeme muset ještě chvíli počkat na ten správný čas...
VÍME, ŽE OBA VYSTUPUJETE I SÓLO. JAK MOC SE TO LIŠÍ OD VAŠEHO SPOLEČNÉHO LIVE VYSTOUPENÍ Z VAŠEHO POHLEDU?
Paul Hubiss: v mém případě se vystoupení liší hlavně použitou technikou. Hraji klasicky na gramofony plus občas notebook. Když mám chuť na experimenty, zahrát si věci které by se těžko sehnaly na vinylu, nebo vlastní tvorbu, využívám převážně notebook doplněný o kontrolery a efekty. Ubírám se svým způsobem vlastně znova podobnou cestou, jakou jsme šli s Jergenem před začátkem projektu Southeast (viz úvodní otázky). Do budoucna bych chtěl své vystoupení ještě okořenit dalšíma mašinkama, jako například synthezátor, efekty a další hudební udělátka, či spolupracovat na vystoupení s více zainteresovanýma lidma...no ale to už jsme u jiného, možná stejného projektu...:)
A nesmím taky zapomenout na společné vystupování s kolegou dj Mischou, se kterým jsme jako pionýři hrávali pinec ze 4 gramofonů ! Jak to tak bývá, časem naše spolupráce ochladla, resp. mělo to tak asi být... Proto se v současné době, pokud je to technicky a časově možné, snažíme s Mischou o znovu oživení našeho 4 gramofonového death matchu :)
KDYŽ SE PODÍVÁME ZPĚT, MOHLI BYSTE NÁM PROZRADIT NA KTERÉ AKCI ČI V KTERÉM KLUBU SE VÁM HRÁLO ZATÍM NEJLÍP?
Nejlíp tam, kde se lidi baví a nemusíme přemýšlet nad tím, jestli vůbec naši hudbu někdo pochopil :) Né, teď vážně. Byla spousta skvělých akcí, spousta dobrých akcí a spousta akcí, které se do paměti zrovna moc nevryjí. Díky našemu vybavení a způsobu vystoupení je pro nás těžké hrát na akcích, které nejsou dostatečně technicky zajištěné. To je asi naše hlavní laťka, podle které dokážeme posoudit akci a zároveň bohužel i podmínka. No a konkrétně asi nejvydařenější a paradoxně i největší akce – Vibrations v pražském průmyslovém paláci, všechny akce v brněnské flédě, Semtex Culture, Hrachovka....
NA ZAČÁTKU LISTOPADU VYSTOUPÍTE NA SONNE EDITION 3, MÁTE NĚJAKÉ INFORMACE O AKCI?? A JAK SE NA NI PŘIPRAVUJETE A TĚŠÍTE??
Hlavní informace máme – a to kdy a kde vystupujeme :) Jinak o akci moc info nemáme a rádi se necháme mile překvapit. Víme ale jedno - že akce na uhersko hradišťsku byly vždy o dobré zábavě, náladě a vodce :)
DÍKY ZA ROZHOVOR, MÁTE NĚJAKÝ VZKAZ PRO NÁVŠTĚVNÍKY SONNE?
Rádo se stalo. Přijďte, poslechněte, zakalte, buďte otevření a hlavně sví ;)
Zajímavé odkazy:
Sety a tracky k poslechu ZDE